Már régóta foglalkoztat, hogy létrehozzak egy olyan teszt (quiz, feladatlap) bázist, amelyet akármikor, akárhol könnyen elérhetek, felhasználhatok. Ez az elvárás akkor fogalmazódott meg bennem, amikor a nyolcadik osztályosoknak bevezették a képességvizsgát, 2002 után. El is készült egy olyan mappa, amely tartalmazta azt a 100 tesztet, amit a tanügy minisztérium közrebocsátott, és még sok saját készítésű (World-ben megírva). Ezeket fénymásolóval sokszorosítottam, mivel akkoriban a nyomtatok nem hányódtak a tanárikban. Később (amikor már a nyomtató is kéz alatt volt) csak olyan tesztekre, feladatlapokra gondoltam, amelyeket ki tudok nyomtatni. Én a legmegfelelőbbnek a Mathematics Worksheet Factory programot találtam, amellyel nagyon sok féle feladatlapot lehet összeállítani és kinyomtatni. 30 napos változata innen letölthető: http://www.shareup.com/Mathematics_Worksheet_Factory-download-32402.html . Saját igényünk szerint magyarosítani lehet, és ami nem elhanyagolható, ki lehet nyomtatni a megoldáskulcsot is. Tanítóknak és matematika tanároknak nagyon jó. Egy gombnyomásra újabb változatot lehet generáltatni, más számokkal.
Sajnos nem a mi tantervünkhöz igazodik, ezért nem mindig alkalmazható. Ezért fogtam neki Excelben készíteni a feladatlapokat. Kihasználtam, hogy Excelben generáltatni lehet véletlen számokat ilyenképpen egy gombnyomásra újabb feladtlap készült. Majd makrókkal elértem azt, hogy a teszt eredményét is kiírta. Ez két szempontból is jó volt. Egyik, hogy a tanulók nagyon kedvelték, a másik hogy meg volt oldva a jegyadás. Ezeket több évig használtam, minden számítógépre fel volt másolva és fejezet végén ismeretellenőrzésre használtam.
Később, amikor az iskolákba bevezették az AEL-es oktatást, mivel csak vesződés volt a programmal való tanítás, lefordítottam magyarra 20-25 leckét s így már könnyebben ment velük az oktatás, majd felraktam tárhelyünkre és onnan indítottuk (így még könnyebb volt, nem kellett minden megjavított gépre újból felmásolni). Onnan indítva használtuk most már magyar nyelven, sokkal jobb eredménnyel. Ekkor jött a gondolat, hogy ezeket a teszteket még szaporítsam, így jött össze egy tesztbázis, kb. 6 - 7000 kérdéssel. Ezeket itt lehet elérni: http://fitodi.byethost24.com/Matematika/ és http://fitodi.byethost24.com/tesztek/
Nagy szerencse, hogy a tesztjeimet nem az iskola honlapjának tárhelyén tároltam, így megmaradtak honlapunk törlése után is, és használhatók továbbra is.
Az eddig leírtakkal szerettem volna felvezetni, hogy miért is használom most már, és miért ajánlom mindenkinek, hogy használja a következő oldalakat, nemcsak matematika órán:
· http://www.thatquiz.org/ - angol oldal. Lehet gyakorlásra, ismeretfelmérésre használni. Osztályokat lehet regisztrálni, a teszteket meg lehet oldatni online módon, vagy ki lehet nyomtatni. Az eredményeket ki lehet menteni Excel munkalapra. Nagyon jó, ingyenes. Ami nagyon tetszik, hogy saját alkotású teszteket is létre lehet hozni, egy jó válaszos, párosítós és diasorozatos (a diára kérdést írsz, s rá több választ, amelyekből egy jó, ezt kell kiválasztani, vagy lehet több jó válasz is, de ezeket be kell írni) kérdésekkel.
· http://www.ixl.com/ - angol nyelvű. Itt is lehet osztályt (egyet) regisztrálni, de ingyenesen csak 30 napig (én már a harmadik osztályt regisztráltam, más-más e-mail címmel; lehet). Óvodásoktól nyolcadikig mindenki számára van kérdés. Regisztrálás után a tanulók dicsérő okleveleket kapnak (ezért nagy az igyekezet). Nagyon sok féle szempontból lehet kimutatást generálni (előmenetel, idő, pontszám,…). Ez is nagyon jó csak 30 napos. Igaz regisztrálás nélkül is 20 gyakorlatot el lehet végeztetni, ez egy órára elégséges alkalmazásként.
· http://altsuli.hu/ - Ez magyar oldal. Nem csak matematika órán, hanem földraj, történelem, magyar órán is lehet használni, s az alsó tagozaton is. Nemcsak felmérésre használható, szemléltetésre, gyakorlásra is.
· http://www.classmarker.com/ - Angol nyelvű, osztályt lehet regisztrálni, saját felmérőket lehet alkalmazni.
Ezeket az oldalakat s még nagyon sok van a gyűjteményemben, ha van internet-hozzáférés, kár nem használni. Megkönnyítik a tanár munkáját, aktivizálja a tanulókat (nálam az informatika teremben 8-14-ig nonstop munka folyik, ki a diplomáért, ki a felmérő jegyért ül a gép mellé, még ha 10 percre is, de dolgoznak egyfolytában a tanulók) és nem utolsó sorban a tanulók megszokják a jövő munkastílusát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése